Copyright Warning and Restrictions

Title 17, United States Code of the copyright law of the United States
governs the making of photocopies or other reproductions of copyrighted
material. Under certain conditions, the New Jersey Institute of Technology
(NJIT), Robert W. Van Houten Library is authorized to furnish a photocopy
or other reproduction on the condition that either is not to be “used for any
purpose other than private study, scholarship, or research.” If a person
makes a request for or later uses a photocopy or reproduction for purposes in
excess of “fair use”, that user may be liable for copyright infringement.

Fair Use Guidelines
Notwithstanding the provisions of section 106 and 106A, the fair use of a
copyrighted work, including such use by reproduction in copies or
phonorecords or by any other means specified by that section, for purposes
such as criticism, comment, news reporting, teaching (including multiple
copies for classroom use), scholarship, or research, is not an infringement of
copyright. In determining whether the use made of a work in any
particular case is a fair use the factors to be considered shall include —

(1) the purpose and character of the use, including whether such use is of a
commercial nature or is for nonprofit;

(2) the nature of the copyrighted work;

(3) the amount and substantiality of the portion used in relation to the
copyrighted work as a whole; and

(4) the effect of the use upon the potential market for or value of the
copyrighted work.

The fact that a work is unpublished shall not itself bar a finding of fair use if
such finding is made upon consideration of all the above factors.



HISTORY OF BROADCASTING: Radio to Television

ADVISORY EDITOR
Dr. Christopher Sterling, Temple University

EDITORIAL BOARD .

Dr. Marvin R. Bensman, Memphis State University
Dr. Joseph Berman, University of Kentucky

Dr. John M. Kittross, Temple University

Blacklisting

TWO KEY DOCUMENTS

Report on Blacklisting
JOHN COGLEY

k' The Judges and the Judged #
MERLE MILLER

Tentregp—

bl

ARNO PRESS and THE NEW YORK TIMES

New York * 1971



40 THE

BIRTH OF A “BIBLE”

JOHN G. KEENAN, IN AN INTERVIEW WITH THE INVESTIGATOR .

“ .. After the hullabaloo of Red Channels and the Korean War
following after that and all this hodgepodge and mess, we felt
that we had laid an egg that was a bombshell. . . .”

Counterattack

“ . . The publication of Red Channels has already served a very
useful purpose.”

In the spring of 1950 the- three former FBI men who publish
Counterattack were searching for a crusade. The newsletter, in
addition to the usual four single-spaced pages issued weekly, had,
on occasion, included a “special report” to its subscribers. There
was one in 1948 on the alleged Communist affiliations of leaders
in Henry A. Wallaces Progressive (“Commugressive” in Counter-
attack) Party campaign for the presidency; another concerned
itself with a detailed and generally favorable analysis of the
Mundt-Nixon “Communist-control” bill, ’

But what next? According to Bierly, it had, early in 1950, “been
quite some time since we had any sort of a special report at all.
Most of our subscribers had come to expect these occasional
things; and we were wondering what perhaps might be desirable
or timely.”

98

However, the subject matter had to be very carefully chosen.
American Business Consultants had already had one unfortunate
experience in working on such a report.

“At one time,” Bierly says, “we were interested in getting out
a special report on the degree of Communist influence in the
American Newspaper Guild. That was about a year or two ago.
At that time the most substantial and practically the sole [Com-
munist] influence was in the New York chapter of the guild.

“After we spent considerable effort in our research developing
a broad perspective of that, the New York Guild was suddenly
won by the right wing, and it knocked that out completely.”

Obviously, then, the new “special report” could not be on an
organization in which, without the help of ABC, the membership
might solve its own political problems.

And so, “after a good deal of soul-searching and thought,” the
three publishers turned to a subject on which it seemed to them
unlikely that there would be much immediate change.

“We had been mentioning [in Counterattack] quite frequently
various phases of radio and television,” Bierly declares. “We
found there was quite a good deal of interest in it, and that was
the principal reason we felt that it might be a good idea to pub-
lish a special report on radio and television.

“Also, it would be fair, I think, to say that we discovered . . .
that there was an actual list circulating around the industry . . .
which we had absolutely nothing to do with and which seemed
to us tremendously unfair if anyone were actually taking it seri-
ously. . . . [This was the mysterious and anonymously prepared
list of “undesirables” mentioned in the Introduction. ]

“From a combination of these things we felt it might be good
to come out with something documented and do it publicly, lay it
on the line and sell it over the counter to try to clear the air
[emphasis mine—M. M.].”

Thus, on June 22, 1950, Counterattack issued what was by far
its most ambitious project to date, a 213-page booklet subtitled
The Report of Communist Influence in Radio and Television.

The booklet, the cover of which graphically pictured a grasping
red hand reaching for a microphone, contained the names of 151

99




THE BIRTH OF A “BIBLE”

of many of the most prominent people in the entertainment in-
dustry, most of whom had some connection with radio and tele-
vision. Many of the listings overlap, but there were 44 writers, 28
musicians, 18 directors, 11 commentators, 3 announcers, and 68
actors. In addition there were a music critic, a lawyer, and an
accountant whose connection with the industry is slight.

Together with each name was a list of organizations to which
the individual concerned was “reported as” belonging—or having
once belonged. Individual lists varied greatly in length. One writer
was “reported as” having belonged to 41; an actor had only one
listing; many had two, some three, the majority about half a
dozen.

So far as time was concerned, the listings also varied greatly.
Twenty of the organizations listed had been defunct since the late
1930s; at least one, Artists’ Front to Win the War, had existed for
only one meeting during the Second World War. One actor’s most
recent listing was 1938; many had no listing after 1941; a sizable
minority, none after 1945.

In the introduction, written by a former television “supervisor”
at the Phillips Lord agency, Vincent Hartnett, who now calls
himself a “package producer,” it was pointed out that not all of
those whose names followed were “party members or even delib-
erate collaborators.” That, Hartnett wrote, did not matter. “It is
sufficient if they advance Communist objectives with complete
unconsciousness.”

Moreover, the book made no attempt to differentiate between
what Kirkpatrick was later to call “the dupers and the duped.”
Such a distinction, Kenneth Bierly then believed, couldn’t be
made anyway. “It was immaterial whether they [the 151] were
Communists, entirely immaterial to what we were trying to do. It
had no bearing on whether they were Communists. In the first
place, we don’t know who is a Communist. In the second place,
we couldn’t find out if we had asked them who were anti-Com-
munists and who were pro-Communists [emphasis mine—M. M.].”

And so, conscious and unconscious co-operators, dupers and
duped, anti-Communists and pro-Communists, 151 names were
listed in Red Channels. The booklet was sent, free of charge, to

100

all of the nearly 4000 subscribers to Counterattack, and it was
sold on newsstands, mainly in Manhattan, and in some bookstores
(others refused to handle it) for one dollar a copy. Keenan has
since regretted the price. He has said, “We made a mistake in
charging only a dollar. . . . We didn’t think there’'d be such a
hefty demand for it. We should have charged two bucks a copy.
Now we're smarter than we were then.”

Nevertheless, within a week Red Channels had more than lived
up to the ebullient prediction made by Ed Sullivan, television
master of ceremonies and columnist for the New York Daily
News, who, twenty-four hours before the booklet was issued, had
written, “A bombshell* will be dropped into the offices of radio-
TV networks, advertising agencies and sponsors, this week, with
the publication of Red Channels.”

The impact of the “bombshell” was considerably enhanced by
the beginning of the Korean War, which eventually involved tens
of thousands of American soldiers, the radio and television in-
dustry, perhaps to a greater degree than any other, became acutely
aware of the “Communist problem”—both from a public relations
and from a security standpoint.

Thus, although many executives in the industry disliked the
methods by which Red Channels was produced and both dis-
trusted and feared its effects, the majority of them felt they could
not ignore it. As one producer has said, “I've got a copy in my

‘desk . drawer, and, when I'm thinking about who to use for a

show, I find myself taking a look every once in a while. 'm
ashamed of myself, but I just can’t seem to help it. I guess it’s the
times. Nobody ever paid much attention to that Mrs. Dilling
book. What was it called?”

In that it concentrated on one industry, Red Channels was
unique; however, the booklet did have at least one famous prede-
cessor—Elizabeth (Mrs. Albert W.) Dilling’s The Red Network,
A Who's Who and Handbook of Radicalism for Patriots.

*As will be seen ( Chapter 5), more than a year later “the bombshell” also
tv}vlas rlflropped into the lap of Mr. Sullivan’s own television show, Toast of
(] own.

101




i
i
i
|

it

THE BIRTH OF A “BIBLE”

Sixteen years earlier, in 1934, Mrs. Dilling’s book, which she,
like American Business Consultants, had brought out herself,
had also created a considerable stir. Within nine months after
publication it had gone into four printings. However, Mrs. Dilling,
usually a remarkably talkative woman, never divulged the exact
number of copies sold—or given away. She did admit that there
had been a large free distribution of “this most important book
ever issued in this country.”

In the more than 850 closely printed pages of The Red Net-
work, Mrs. Dilling listed (the technique was very similar to
that later used in Red Channels) “More than 460 Communist,
Anarchist, Socialist, LW.W. or Radical-Pacifist controlled or in-
filtrated organizations” plus the names of 1300 persons “who are
or have been members of Cornmunist, Anarchist, Socialist, I. W.W.
or Pacifist-controlled organizations and who, through these mem-
berships, knowingly or unknowingly, have contributed in some
measure to one or more phases of the Red movement in the
United States.”

Although the present-day House Committee on Un-American
Activities and the California Tenney Committee were non-
existent at the time, Mrs. Dilling’s book was also assembled in
approximately the same way as Red Channels. She wrote that
her information came “principally from the official literature and
letterheads of the organizations mentioned . . . from the Report
of the Joint Legislative Committee of the State of New York
Investigating Seditious Activities (called the Lusk Report) based
upon documentary evidence; from U.S. Report 2290 of the Special
Committee to Investigate Communist Activities in the United
States, headed by the Hon. Hamilton Fish . . . and from other
reliable sources (mainly private organizations). . . .”

However, unlike Red Channels, Mrs. Dilling’s book was inter-
national in scope. It listed, among other world figures, not all of
whom were alive, J. Ramsay MacDonald, Bertrand Russell, Sig-
mund Freud, Mahatma Gandhi, and, of course, Karl Marx. Among
the Americans named were William C. Bullitt, Harry Emerson
Fosdick, Robert M. Hutchins, Senator George W. Norris, and
William Allen White. Many readers felt that Mrs. Dilling had

102

LYLE STUART, FREE-LANCE WRITER ON A
STATION WINS

ALAN BARTH IN The Loy

deliberately chosen a suspiciously large number of Jewish names.

Again .like Red Channels, Mrs. Dilling’s book did not call for
any special action against the listees. She simply concluded her
dedication to the “Professional Patriots” by declaring: “May ‘pro-
fessional patriots’ increase and multiply; may they cease to be
lon.ely'voices crying in the wilderness; may their members and
activities grow strong enough to avert now threatening Socialism
or Fascism, and to prescribe for America, Christianity, the Amer-
ican Constitution, and American liberty.” ’

At fhe time few people took Mrs, Dilling’s book very seriously.
C.ertamly there is no record of anyone losing his job because.
his name was listed—but the year, of course, was 1934, not 1952,

A CONSIDERATION OF TIME AND MOTIVE

EDMOND TAYLOR IN Richer by Asia

“All t.hings have very different meanings, depending upon the
meaning you want to put upon them.”

RADIO PROGRAM ON RADIO
“Here is the text of 1
€ text of a telegram sent to the Council of American-

Soviet Friendship [during the war
; years] . . . Would vo -
sider the sending that telegram a subversive act?” you con

VINCENT HARTNETT, AUTHOR OF THE INTRODUCTION TO Red Channels

“Of course I would.”

- STUART: “The man who sent it is Dwight David Eisenhower.”

1[)Thedabove quotations are paraphrased since a recording of the
roadeast was not available at the time this portion of t
was written. ] P he xeport

AN ) alty of Free Men, vixine PRESS, 1950
It is a mistake to suppose that any body of men can measure the
good faith of a group committed to political purposes in the wa
that. the Federal Trade Commission can, for example, measure ch
: {)llmty of a patent rr;edicine. There are no objective standards for
¢ measurement of motive, Puri iti
tested only in the competition of tt}llleofngx(')lilettl?’ 7 Putpose can be

103




THE BIRTH OF A “BIBLE”

Red Channels ignores history; it pays no attention to time; it does
not consider the intellectual history of the liberal movement in
the United States; it does not consider the possibility that a man
who in the thirties or during and after the recent war (or, for
that matter, yesterday afternoon) both joined so-called front or-
ganizations and supported the Soviet Union may today be a
vehement and outspoken enemy of the Communists, domestic and
international.

There is in none of the 213 pages of the “report” any recogni-
tion of the fact that, as one listee put it, “I joined those organiza-
tions because they said they stood for the things I'm for and
seemed to be fighting the things I'm against.”

According to a radio writer cited in Red Channels (incidentally
one whose income has decreased by a third since the booklet was
published ), “Those fellows seem to judge, if I can use that. word
in referring to their methods, what an organization was in the
thirties by what it might have become in the forties or today. . . .
I joined the outfits they list [two committees protesting Japanese
aggression, one concerned with the Spanish War, an(?ther an
American anti-Nazi organization] because I believed in them.
And, under the same circumstances, I'd do it all over again.”

However, in Red Channels the man who in 1939 signed an

“Open Letter for Closer Cooperation with the Soviet Union” ora -

petition condemning Nazi atrocities is listed side by side w.ith
the one who in 1949 signed a petition protesting the “prosecution
of Communist Party leaders”—not that the latter is necessarily a
Communist or even a Communist sympathizer.

Since its editors paid no attention to the time factor, neither
did most of the readers of Red Channels, including, unhappily,
most network and advertising executives.

Thus the extensive quotations that follow seem to the investi-
gator a necessary part of this report. .

The first quotation is from a letter by a renowned screen writer

listed in Red Channels. At the time this letter was written he had -
seemingly been unaffected (financially anyway) by his appear-

ance in the “report.” He states:

“During the decade 193040 when, to my mind, any young man

104

S —————r———

who was not a sympathetic student of Marxism was not quite
alive, I participated in many groups that were both pro-CP and
anti-CP. . . . I did (as charged in Red Channels) write about
a dozen play reviews for the Daily Worker, New Masses, and
Sunday Worker but stopped writing for any of them because of
an attempt to politicalize my reviews. . . . The decade was
summed up by me and for me in my novel [title and publisher
and date of publication], which was viciously reviewed in the
New Masses, Daily Worker and Sunday Worker as a slanderous
attack on the Communist Party. . . .

“For myself, I am proud to have participated in a small way in
the American and world experience of the Thirties, the enormous
energy released, some of it misdirected, some of it evilly used,
some of it pouring itself out in sterility, but all nonetheless an
intricate part of our times. One cannot deal with such a thing as
Red Channels statistically, in terms of accuracy even. This re-
quires a study in depth. If the most articulate of those listed could
join together in a defiant affirmation of all that was good and
right in our past, such evil as Red Channels would be shaken to
its roots.

“It thrives on fear and the evocation of a ‘shame’ that was not
anything of the kind. Such a joint undertaking could well be ded-
icated not to the God that failed but to the dream for a better
America which most of the so-called fellow travelers of the Thir-

- ties devoted themselves to. . . . And with such a defiance the

whole truth of that decade as it really was should be set down.”

The excerpts that follow are from a letter to one of his employers
by a well-known screen-radio-television writer who, again unlike
many of the others in Red Channels, is still regularly employed.
His letter expresses the feelings of the majority of those inter-
viewed; it was written when he was asked “to explain why I am
in Red Channels”:

“My first reaction on learning I was listed in the volume was
one of anger. I resented both the action taken and the method of
taking it—this not alone because I, personally, was affected. My

resentment was against the whole idea of any private, non-

105




THE BIRTH OF A “BIBLE”

governmental and non-official organization appropriating unto
itself the dual role of prosecutor and judge to conduct a.kmd of
trial-without-jury in which no evidence for the defense is asked
for or presented. . . . o '

“ . . With respect to my membership in organizations which
Red Channels has listed as ‘subversive’ or ‘front’ groups: .

“Why did I join or become associated with such organizations?
For a very simple reason. I had served for three and a half years
in the Army, contributing my efforts to the winning of 2 coalition
war in which different political systems and philosophies wc?rked
side by side to insure a victory. After the war I sincerely believed

it was also possible to achieve a coalition peace. If you will, I

took the doctrine of ‘One World’ literally and, while I was well
aware that within these organizations there were individuals
whose basic political ideas were far left of my own, I thought our
prime iminediate objectives were generally the same and that a
better democratic America could be assured by unity of effqrt.
Within those organizations I stood for the principles of true lib-
eralism as I saw them—finding myself often at odds with b.oth
extremes of ideology within the groups. (This is a point which,
I believe, is all too often overlooked by those who label these
organizations as rubber stamp machines operated from the ofﬁceis
of the Daily Worker if not directly from Moscow. The truth is
that there were broad differences of opinion—on issues, on can(.h-
dates, and on a great number of subjects which came under dis-
cussion. )

“During the year 1947, as you undoubtedly know, ther.e was a
definite split in the ranks of American liberals on the issue of
Communism. There were those who held—that no liberal political
organization in this country could function with maximum effec-
tiveness which included Communists in its membership becau'se
the hard core of Marxist philosophy held even by a small minority
was almost certain to affect, eventually, the policy of the entire
organization—not necessarily dominating it, as is so f.requently
charged, but limiting and in some cases weakening it. (‘)thel:s
contended that as long as the Communist Party was legal in this

country and inasmuch as the organizations were non-partisan

106

+ « « it was contrary to the spirit of real democracy to eliminate

any individual on party afflliation grounds. At first I was inclined

to go along with the latter view. Along with a great many other |

liberals whose loyalty is also beyond question I still defended the '

coalition principle. ;
“And then—I am not certain of the exact date except that it was

during 1947~I changed that opinion. There was increasing evi-

dence in many parts of the world that the coalition principle was

- not working. And, finally, the collapse of the free government of

Czechoslovakia (which to my way of thinking had been the last,
best testing ground of the coalition principle) was for me the
coup de grdce. If I had had doubts before, now I knew certainly.
And since that time—approximately three years ago—I have be-
longed to no political organization or group save one, which by
its constitution and membership pledge automatically excludes
anyone who espouses totalitarianism of any sort, Communist or
Fascist,

“At this point, I want to re-emphasize the time element in this
whole matter, because I believe it to be one of the basic fallacies
of the Red Channels listing that there was a failure to re-assess
the judgment of individuals in respect to the changing times. To
say that a man defended the coalition principle three years ago is
certainly vastly different from saying that he defends it now.
(Not, I submit, that a man is necessarily subversive if he does
defend it now. Personally, I think he is wrong; misguided and
unwise, but to be mistaken is not necessarily to be a traitor to
one’s country.) . . . The facts are that since 1947 I have not been
active in any of the organizations listed.

“There comes the question of whether, as Red Channels im-
plies, many liberals like myself who belonged to organizations
now accused were ‘misguided dupes.” The answer, of course, is
one of opinion, Actually, in 1946 the declared fundamental ob-
jectives of these organizations were basically those domestic and
international policies which had been laid down by Franklin
Roosevelt, and most of us, I am sure, joined in the belief that we
could thus best work together to carry on those principles. I fur-
ther believe that the reason we later had to leave those or-

107




THE BIRTH OF A “BIBLE”

ganizations, as so many of 'us did in "47 and ’48, was because the
organizations departed from those original principles and, with
the changing international tides of those years, went further to
the left than Roosevelt, were he alive, would ever have gone. To
put it another way, I don’t think we liberals left them; the organi-
zations left us. .

“I most certainly do not deny—and have never denied—belong-
ing to organizations in 1946 and 1947 in which there were
individuals of very leftist persuasion. Though I was never certain
of it at the time it is now evident that some of them were Com-
munists. They were, however, definitely in the minority in such
groups and I know of no action taken by any organization while
I was a member which was subversive or treasonable in nature.

“And finally, in the overall judgment of this matter, I submit
that ultimately a man must be judged by his works. To anyone
who shall speak a word of doubt I suggest you refer him to a
considerable number of the several hundred scripts which I have
turned out in the past fifteen years. . . . The truth is he'll find
some ‘propaganda’ there. . . . For instance, he'll find propaganda
for ‘Divine Faith’ in the several programs I wrote for ———; he'll
find propaganda for such things as recognizing the dignity of
teaching and nursing as professions and of the need to devote
new energies to further the work of such organizations as the
Community Chest, YMCA, Red Cross, the Sister Kenny Founda-
tion, to name but a few; he’ll find a kind of propaganda for many
things basically American woven into the fabric of works written
primarily for entertainment. The one thing he won’t find is any-
thing designed to destroy faith in this nation or its government.
There’s a very simple reason for that. I don’t think this is the
best of all possible worlds, but I do think it’s the best hope of

one.

SOME EXAMPLES OF ANTI-COMMUNIST STATEMENTS AND
ACTIVITIES OF RED CHANNELS LISTEES

GYPSY ROSE LEE

“If a man (or woman) is to be judged by the company he keeps,
he should be judged by all the company he keeps.”

108

In the introduction to Red Channels the publishers promise that
“Where an anti-Communist action or condemnation of Commu-
nism has been made by an individual mentioned in the following
report, and known to the publishers, it has been noted in the
text.”

The key words in that sentence are, “and known to the pub-
lishers.”

As will be seen, a great many such activities by listees were
not known to the publishers—possibly because they made no real
effort to find out.

For example, entirely aside from the accuracy of Gypsy Rose
Lee’s? listing, each item of which she has challenged, there is no
mention of the fact that she played a benefit for France at the
Waldorf-Astoria during the time of the Non-Aggression Pact and
took part in a benefit for Finland when that nation was bein
attacked by Russia; she participated in four benefits for Bundles
for Britain, also during the time of the Non-Aggression Pact. No

- Communist, Communist sympathizer, or fellow traveler is likely

to have been involved in any of these activities, and Miss Lee has
a record of many other clear “anti-Communist actions,” but none
is mentioned in Red Channels.

Nevertheless, Miss Lee who, until the appearance of Red
Channels, made guest appearances on radio or television or both
as often as two or three times a week has, as this is written, very

*The 'conservative Post-Star of Glens Falls, New York, had this to say
about the listing of the versatile dancer-wit-writer: “Red Channels” evidence
against Miss Lee consists of four items: in 1941, she was reported in a book
by Eugene Lyons to have spoken before the Hollywood Anti-Nazi League.
There was no report of what she said. Last March [1950], the Communist
Daily Worker reported her attendance at a dinner of the Anti-Fascist Refugee
Committee. Also in March [1950], the New York Compass, a leftwing news-
paper, listed her as an entértainer at a carnival stage by the Council of Arts,
Sciences and Professions. Miss Lee denies attending, The final item, in the
Worker, said she attended a book auction by the League of American
Writers-International Labor Defense in 1942,

“Thus two of the charges are eight and nine years old; two are reported in
the Daily Worker, whose reputation for truth is on a par with Pravda; and all
are based on unsubstantiated information. If we have reached the point

“where our citizens can be indicted out of the hands of the Daily Worker,

American Communists should have a field day.”

109




THE BIRTH OF A “BIBLE”

little work in either field. Her program, What Makes You Tick?,
is, at the moment, no longer being broadcast.

Tom Glazer, a well-known folk singer who is also listed in Red
Channels, has said that in a personal interview with Kirkpatrick
the singer pointed out that, among other anti-Communist activi-
ties, none of which is mentioned in the booklet, he had: (a) par-
ticipated in the successful fight to halt Communist infiltration
into the American Veterans Committee; (b) been one of the early
members of the liberal, anti-Communist Americans for Demo-
cratic Action; (c) appeared at many ADA rallies; (d) in 1948,

" when every fellow-traveling stalwart was drafted into service for

Henry Wallace, had performed extensively through New York
for the Democratic State Committee and was on record as a sup-
porter of Harry Truman’s candidacy; and (e) had made several

contributions to the International Rescue Committee, which aids

those who have escaped from Communist-dominated countries.

However, according to Glazer, Kirkpatrick was apparently not
much impressed with his record. The former FBI man asked only
one question. “Can you,” he wanted to know, “tell me about any
arguments you've had with Communists?” Glazer couldn’t think
of any.

A few months later the folk singer submitted a written state-
ment to American Business Consultants, and Counterattack then
carried an item headed, “Folk Singer Tom Glazer Says He Is
Anti-Communist.” The paragraph quoted Glazer as stating, “I
am unalterably opposed to Communist tyranny or any other kind
of tyranny or dictatorship, wherever it exists in any country, or-
ganization, industry, or union.”

At the moment, however, the number of Mr. Glazer’s radio and
television appearances, which dropped sharply after the publica-
tion of Red Channels, has not increased much.

As has been mentioned, in eight issues of Counterattack, from:
October 1947 until March 1948, Fredric March and his actress-

wife, Florence Eldridge, were called “Communist.” It was not

until December 1949, after more than a year of legal battling, that

Counterattack conceded that, among other political activities o
110

the Marches, they had, during the time of the Non-Aggression
Pact (a crucial period so far as determining Communist sympa-
thies is concerned, though many then Communist supporters have
long since changed their minds), contributed an ambulance to
Finland, another to France, had been, along with Wendell Willkie,
among the founders of the strongly interventionist Fight for Free-
dom, and had given substantial sums to Bundles for Britain,
American Friends of France, and British War Relief.

A network news commentator has this to say about his Red
Channels listing and his own anti-Communist activities:

“As a journalist and professional writer, a news correspondent
in Moscow, Paris, Vienna, Athens, etc., I have in the past fifteen
years sold dozens of articles to numerous American and Canadian
magazines of all political complexions. Red Channels lists only
New Masses and Soviet Russia Today. It also fails to mention that
my two articles in New Masses were non-political, although it
does say that the two in Soviet Russia Today were book reviews.

“Red Channels quotes me as casting aspersions on the conduct
of the Polk murder trial in Greece. So I did. I cast similar as-
persions on the conduct of the Mindzenty and Vogeler trials in
Hungary, and on various political trials held in Sofia, Bucha-
rest, Prague, and Warsaw. Yet no mention is made of this, nor
does Red Channels provide any other quotations from my broad-
casts on the Polk trial.”

In an appearance before the House Committee on Un-Ameri-
can Activities, Hazel Scott, pianist and singer, put it this way:

“One of these listings [there are nine] is for an appearance—by
direction of my employer—an appearance of which I am not
ashamed—another was ostensibly a series of benefits for orphaned
children. When I found out otherwise, I discontinued such activ-
ity. Still another involved the use of my name three years after I
had played a benefit. The group later merged with one that de-
veloped a bad name. The fourth listing advertised that I was a
guest of honor at a dinner I never went to or heard of. . . . Idid
not support Henry Wallace, and I voted for Harry Truman. Again
this well-known position seems not to have interested the pub-

111

|
i
|
|
|
!
|
|
|



THE BIRTH OF A “BIBLE”

lishers of Red Channels. . . . Anyone who says I played any part
in the Civil Rights Congress [Red Channels does] is mistaken or a
liar. . . . But the document I am about to present may shed
some light on this and other false listings. Here, gentlemen, in
their own words, is proof of how such groups operate. . . . My
husband [Congressman Adam Clayton Powell], more fortunate
than I, did find out about his Civil Rights Congress listing . . .
by the simple method of opening his mail one morning and read-
ing a notice of the national board’s annual meeting. . . . Imme-
diately, he wrote asking what the notice was for, since he had
never agreed to any participation with the Congress. . . . I read

from the reply sent by the executive secretary [of the Civil Rights

Congress], William L. Patterson: ‘. . . The names of a number
of people were presented . . . as members who had not been
consulted. You, it seems, were one of them.’ -

“ .. I should like to note in passing that all my life I was a
regular worshiper in the Roman Catholic Church, until my mar-
riage in 1945 to a Protestant Minister. Since that time I have been
an active Baptist.” ‘

Despite the incompleteness of her Red Channels listing, shortly
after the appearance of ABC’s “special report,” Miss Scott’s pro-
gram on DuMont television was abruptly dropped. Officially the

DuMont action was said to have nothing to do with Red Chan- .

nels: as one official there told this reporter, “It was just that we
felt we could more easily sell the time if somebody else was in
that spot.”

A few months later when Miss Scott was announced for a
guest appearance on a network television program, the plan was
suddenly changed, allegedly on the demand of the sponsor. Ac-
cording to an official source, when Miss Scott’s appearance and
statement for the House Committee were pointed out to the
sponsor, he said, “She’s still listed in that book [Red Channels],
and we don’t want to get involved in any controversy.” On the
night Miss Scott was to have appeared, the master of ceremonies
of the program informed the audience that she was “ilL.”

*More recently, however, Miss Scott has been on at least one well-known tel-
evision show.
112

The above are only a few of many verifiable examples of clear-
cut anti-Communist activity by some of those who have been
denounced in Counterattack and listed in Red Channels.

However, in the booklet itself, of the 151 persons named, only
two are credited with such activity—one, Alfred Drake, is listed
for “Denial of pro-Communism, New York World-Telegram,
2/5/49”; John Garfield is recorded as having stated, “The Mar-
shall Plan is killing Communism in Europe . . . and that’s good.
Sunday Mirror, 9/25/49.”

When the investigator pointed out the incompleteness of the
Red Channels listings, Bierly replied, “. . . If we had known
about these various things, we would have put them in.”

QuEstIoN: Did you collect, prior to the publication of Red Channels
or since, in your research . .. anti-Communist statements of
. . . people whom you feel have been anti-Communist?

BIERLY: I would say, yes, but the way we are geared here is on Com-
munist matters, and that is the whole thing. As we are geared to
that, we do not really concentrate on collecting anti-Communist
statements as such [emphasis mine—M. M.].

And in a subsequent interview Bierly said, “We didn't go out
and . . . actively try to find out how many Communist state-
ments they [the Red Channels listees] made at cocktail parties,
nor how many anti-Communist statements they . . . made at
cocktail parties or in business, or anti-Communist organizations
they belonged to, nor did we try to find out whether they were
Communist, pro-Communist, Fascist, or what have you. . . .
[emphasis mine—M. M.].”

QUESTION: . . . If you had to do it all over again, would you have
tried to give a more rounded picture?
BIERLY: . . . In the light of the experience we have had . . . with

the business of Red Channels . . . we would be much more alert
to developing that type of information . . . to give a more bal-
anced picture.

On the other hand, Keenan said, “Let’s presume for the sake of
discussion there were 25 Communists among the 151. Part of
their credo is to lie when the occasion demands. So you [if ABC
had questioned the 151 listees prior to publishing their names]

113



THE BIRTH OF A “BIBLE”

would be printing a bunch of lies. So who could draw a conclu-
sion if they wanted to between those who were telling the truth
and those who were lying?”

QUEsTION: What about the 195 who may not be Communists?
KEENAN: You couldn’t tell the difference.

THE PURPOSE OF RED CHANNELS
THEODORE C. KIRKPATRICK, IN A SPEECH BEFORE THE RADIO EXECUTIVES
CLUB, OCTOBER 19, 1950

“I don’t say you shouldn’t hire the performers listed in Red Chan-
nels. I do say that those who continue to support Communist
Party causes since June 23, 1950,* must take the consequences.
Anyone who has continued to support a Communist cause since
June 23 is just as much . . . an enemy of our country as if he
were in Korea passing ammunition to the Communists.”

Since not even the publishers of Red Channels can distinguish be-
tween the “innocent and guilty” as listed in the booklet, or be-
tween Communists and non-Communists, it is not surprising that
most of the readers were even more confused. What was the
purpose of Red Channels? What should be done with the list?
Should all 151 be discharged, only part (which part?), or none
at all?

There is no place to turn for an answer to any of these ques-
tions. As for the officials of American Business Consultants, who
might be presumed to know, their statements on the subject have
varied considerably.

In the introduction to Part IT of Red Channels, the “Alphabet-
ical Index of Names,” three objectives are stated: “One, to show
how the Communists have been able to carry out their plan of
infiltration of the radio and television industry. Two, to indicate
the extent to which many prominent actors and artists have been
inveigled to lend their names to organizations espousing Com-
munist causes. This, regardless of whether they actually believe
in, sympathize with, or even recognize the cause advanced. Three,

“June 28 is one day after Red Channels was published and two days before

the Korean war began; some listeners felt Mr. Kirkpatrick meant to use the
latter date.

114

i
i
"
i
*'
k.
4
;
l

to discourage artists and writers from naively lending their names
to Communist organizations or causes in the future [emphasis
mine—-M. M.].”

In the September 183, 1950, issue of Counterattack it was said
that the publishers “hoped that rReD crANNELS, by awakening the
American people would lead to the elimination of Communist
influence in the sensitive and strategic radio and TV indus.
try. ...

But how? On this vital point Messrs. Bierly, Keenan and Kirk-
patrick have been discouragingly vague and contradictory.

During one of the interviews with the investigator, Bierly said,
“Do we believe that people who are Communists, known Com-
munists . . ,-should be kept off the air? Our answer is no, so long
as the public knows they are Communists. . . , Do we object to
people who have been in fronts being on the air? We have Ppretty
well solidified the idea that our objection is based on the fact that
it is a fraud on the public not to be aware . . . that individuals
taking certain positions on controversial subjects have had certain
connections or certain affiliations in the past that would condition
what they have to say. . .. [We feel] that it is a fraud not to
have these facts made known. . . . Therefore, a person who has
been affiliated with front organizations should be identified as
such so that there will be no rm‘sunderstanding. « + « That would

_ eliminate ninety-nine per cent of the objections to that person

appearing. . . .”

QUESTION: You mean where people are giving their own opinions

on a talk show.

BIERLY: That is right.

Conversely, however, in the issue of September 13, 1950, the
newsletter flatly stated, “It is COUNTERATTACK'S stand that no
sponsor of any radio or TV program should have a totalitarian of
any kind on the air. Quite a few people with continuing records
of pro-Communist activity are still associated with a considerable

- number of programs. They should be dropped even if they are
~ good money-makers for the sponsor.”

Perhaps Counterattack was referring only to actors, who, in the
minds of Bierly and Kirkpatrick, fall into a separate category.

. 115

i
iy
B
i
b
o
i
i
L

;




THE BIRTH OF A “BIBLE”

BIERLY: . . . Where a person is taking a dramatic part in which in
many cases there is no chance to interject the Communist line or
Communist position in any way . . . that person [the performer]
is 2 member of Communist front organizations . . .
come is being used for Communist front organizations . . . there
again we feel it is something that the public should know.

QuesTIoN: Would you think that the entertainer should be taken off -

the air, in that instance?

xrxpaTRICK: Yes, if he has a significant and continuous record of
Communist fronts and other causes.

QuestioN: Do you think by that criteria . . . that people listed in
Red Channels are people who would be in that category?

KIRKPATRICK: Most of them, yes; some of them, no.

QuEsTION: Actually, then, doesn't the entertainer who does not give
an opinion suffer more than the one who does?

KIRkPATRICK: No, because in most cases those opinion shows don’t

carry a salary [emphasis mine—M. M.].

quesTion: How does one choose between the 151 in casting a show
or choosing a writer?

xxPATRICK: Well, we have never recommended any action on the
basis of Red Channels [my emphasis—M. M.].

However, Bierly admits, “. . . People with whom we have been
in contact . . . [have said] that they know of their own personal
experience that Red Channels resulted in people not being hired
who otherwise would have been hired. . . .

quesTioN: And you would not condone its [Red Channels] being
used in that manner?

BIERLY: Absolutely not.
KIRKPATRICK: You asked—What did we think would be the effect of

Red Channels when we published it? If T were to answer that
question very briefly, I would say I expected the average person
who picked it up to say, “Gosh, I had no idea the extent of Com-
munist influence was this great,” by seeing all of this information
together in one place.

QuesTioN: And that is all?

KIRKPATRICK: . . . If I were to give one basic reaction that I hoped

there would be, that would be it. . . .
116

and his in- -

WHAT ARE THE SOURCES OF RED CHANNELSP
THI:]‘ODORE C KIRKPATRICK ON REPORTERS ROUNDUP, SEPTEMBER 14, 1950
There is nothing new in the book. It has all been printed or pub-

lish . . Lo
01; eel()i] allzf.gre. The only thing we did was to bring it together in

THE INTRODUCTION AND ITS AUTHOR
The introduction to Red Channels was written by Vincent W
Hartnett, a former naval intelligence officer and television su er:
visor who now lists himself as a “package producer.” In additli)on
Hartnett gives frequent lectures, most often on the subject of “Thc;
Complete Exposé of Communism in Radio.”

Hartnett is not now an employee of American Business Con-
sultafnts. When asked whether “. . . at this moment he has an
official copnection with ABC,” Keenan said, “He never did have.’}:

When it was mentioned that Hartnett is advertised as “The
Author of Red Channels,” Kirkpatrick added, “. . . He is not an
employee and has no other connection with us whatsoever ex-
cept that he did write the introduction.”

And Mr. Bierly continued, “ . . Both past and present [he]
. . . has had no affiliation with this organization, either as an
employee or otherwise.”

QUESTION: . . . But he did write the introduction. How did vou
happen to choose him for that? ¢
KIRKPATRICK: At the time we were discussing doing this report, in a

discussion with Vince on one occasion he mentioned the fact’f that
he had been thinking of the same sort of thing himself and
he had :cllready jotted down something that he had in mind. .After
some discussion it was agreed that instead of both of us going
ahead and doing this thing, if we liked what he had written, per-
haps we could work it out jointly. P
. (,Hartnett has his own considerable files on “who is and who
isn’t a. Communist,” to use his own words. “For years now I've
3}5;23 ;t ngl)ilg.t’l’s)mess to keep an eye on those babies and get them
QuesTIoN: He did this on a paid basis . . . or on a volunteer basis?
siErLY: He did it on the basis of us paying him royalties on the sale

117




THE BIRTH OF A “BIBLE”

of the book. [N.B. Despite its considerable impact, I'jiec% Chan:wls
has by no means been a best seller. Of an original prlntm”g of “not
quite 17,500” there were, in October 1951, “only a few .unsold.
However, as stated above, each of the nearly 4000 subscribers to
Counterattack received a free copy. “We didn’t make any money
on it,” Kirkpatrick has said.]

On October 15, 1950, Hartnett made what has been perhaRs
his most widely publicized speech. He appeared in Peoria, Ilki-
nois, at the All-Peoria Conference to Combat Communism, qun—
sored by the American Legion. The meeting was one of a series
of “anti-subversive seminars” the Legion Americanism group had
been sponsoring throughout Illinois. .

S. Paul Ferrin, a part-time member of American Busmess’ Con-
sultants and also a practicing lawyer in Peoria, had, according ,to
Kirkpatrick, “nothing to do with arranging that [Hartnett s]

eaking engagement.”
spAccor%inggtg the Peoria Journal Star, Hartnett told' his aud‘i-
ence, “You hold the purse strings for most entertainers. Big
corporations and radio stations will listen to you. Wire, phone or

ite your protests.”
ere zvas all)so quoted as saying that, since the publication of Red
Channels, many of those listed had denied association or }mowl—
edge of the groups their names had been associated with. “I have
dared them time and time again to sue me, so we could take' the
matter to court where they will be subject to the laws 'of perjury,
but they refuse.” (Since that time five Red Channels listees have
sued not Hartnett but American Business Consultants. None of
the cases has yet come to court.) '

Then, the Journal Star continues, “Hartnett led off a scathing
attack on Red-front tools by reiterating charges against ']ean
Muir.” He “pointed to the sympathies” of fourteen entertainers,
five of whom are not listed in Red Channels. He named three
radio shows “which support Communist sympathizers”; perhaps
coincidentally, at the time of writing two of the programs are off
the air; the third is only on television.

Moreover, Hartnett is quoted as saying, “Red Cht.mnel.s: tells
only half the story on them; if they get tough, just wait until you

118

see the second edition.” (At the moment American Business Con-
-sultants has no plans for a second edition. )

The Peoria paper reported that Hartnett also “blasted Attorney
General J. Howard McGrath for his defense in New York City of
entertainers like Miss Muir.” In the speech to which Hartnett
referred, McGrath had not mentioned Miss Muir or any other
entertainers. He had simply attacked what he called “Vigilante
groups who intimidate radio personalities.”

“Surely, Mr. McGrath’s files on Miss Muir are as full of proof
as mine,” Hartnett is quoted as saying,

Finally, the newspaper reported, Hartnett said he had just seen
an announcement that the road company of Arthur Miller’s Pul-
itzer prize play, Death of a Salesman, was scheduled to appear
in Peoria. He called it “a Communist-dominated play,” said that
Miller is a Communist-fronter, that the Broadway producer, Ker-
mit Bloomgarden (who was not associated with the road com-
pany), was also a Party-fronter as was Lee ]. Cobb, the original
star, and Albert Dekker, who headed the road company produc-
tion.

“You have your choice of supporting or denying support to any
entertainer, playwright or artist,” Hartnett is quoted as having
told his listeners. “Why should you patronize such a perform-
ance?” What's more, he added, a great part of the income from
the Peoria appearance of the company would go direct to the
Communist Party or to Party fronts.

Miller, Bloomgarden, and Dekker (Cobb was in Hollywood)
wired the local newspaper, “Any allegation that any part of the
income of the play has gone, is going, or will go to the Com-
munist Party or its affiliates is an outright and preposterous lie.
Nor is the producer, author, or star a ‘front’ for any political

theory or organization.” The non-political Authors League of
America telegraphed the Peoria press that Death of a Salesman
had, in addition to the Pulitzer prize, won many other national
and international awards and asked that Peoria remain a city
“which can receive and appreciate a serious work without fur-
ther prejudice or hindrance.”

Nevertheless, the Peoria Junior Chamber of Commerce and the

119




THE BIRTH OF A “BIBLE”

Peoria Post No. 2 of the American Legion put pressure on Ber-
nard C. Worley, city manager of the Publix-Great States Theatres,
to have the performances canceled. Explaining that the contract
had been signed nine months earlier, Worley refused. At that
point the local Junior Chamber of Commerce announced a boy-
cott. 7

According to an Illinois representative of the American Civil
Liberties Union, “The play went on as scheduled, but the attend-
ance was extremely small due to the boycott.”

In January 1952, Hartnett ran an advertisement in the Brooklyn
Tablet with the headline, “Red Channels Was a Piker.” The book
for which he wrote the introduction “only scratched the surface
of Communist influence in Radio and TV.

“Now hear the full, documented exposé of Communists and

Communist fronters in TV, Radio, the Stage, and your daily

Newspaper! A musr for every Holy Name Society, K. of C. Coun-
cil, C. W. V. Post.”

What's more, the copy went on, Hartnett is “the nation’s top
authority on Communism and Communications.” Then the ad-
vertisement urged readers to “wire, phone or write now to insur.e
early booking.” In the New York area, the former naval intelli-
gence officer has said, his fee is “usually around fifty dollars a
lecture.” Out of town, his rates go up.

In the same issue of the Tablet, the official paper of the Catholic
diocese of Brooklyn, Hartnett also complained in a letter to the
editor that “calendars feature pictures of scantily clad women”
on the tobacco and candy counter of his neighborhood drugstore.
He had, he wrote, taken his business elsewhere.

More important, however, Hartnett has recently published and
circulated his own Confidential Notebook (File #13); the loose-
leaf book, bound in black, is mimeographed and sells for five
dollars a copy. Each is numbered in ink, but the author-publisher
refuses to say how many copies are in circulation.

The technique used in assembling the material is approximately
the same as that used in Red Channels, and most of the more than
a hundred names in Hartnett’s book also appear in the earlier

120

publication, sometimes with more organizations to which those in-
volved allegedly belonged. In addition, however, there are the
names of several playwrights, musicians, book and magazine pub-
lishers and editors, newspaper columnists, and well-known lawyers
not included in Red Channels.

In some cases, again as in Red Channels, Hartnett uses the
Daily Worker, a letterhead, or a report of the House Committee
on Un-American Activities as the source for his allegations. In
others, he credits only “a private source.”

As usual, no one either on the networks or with a single excep-
tion in the advertising agencies would discuss the Confidential
Notebook (File #13). No one would say if or how it is used. No
one would discuss its accuracy or authority. No one would admit
having seen it.

However, one executive, part of whose job is to approve or
disapprove on a political basis performers for his agency’s pro-
grams, did say, “It hasn’t replaced Red Channels yet, and I doubt
if it will. It’s just too irresponsible.” For instance, he pointed out
that the names of such long-time anti-Communists as Oscar
Hammerstein and John Crosby are listed in the Hartnett book.

“Why,” said the executive, “we’ve used Hammerstein in one of
our shows.”

Nevertheless, he keeps a copy of Hartnett’s book in his desk, in
the same drawer as Red Channels.

Hartnett, whose business office and files are in his East
Twentieth Street apartment in New York City, will, he says, “make
my files available to a few qualified persons. By qualified I mean
not everybody would understand them and be able to weigh the
information properly.”

However, such a service is not given gratuitously—even to those
so qualified. “The price,” the onetime intelligence officer went
on, “varies, but you might say it’s frequently in the neighborhood
of five hundred dollars.”

Hartnett is at this writing at work on still another publication
which he has described to possible subscribers as “an encyclopedia
of Communism and Communists in the United States.” The new
book will, he is quoted as saying, “contain several thousand

121



THE BIRTH OF A “BIBLE”

names, some of which will be a complete surprise to everybody,
and there will be a lot of textual material, too.” He has said that
owning the book “is essential to anyone in a position of authority
who is a true anti-Communist.”

The publisher-author, who has written several magazine articles
and short stories under one pseudonym or another, told this in-
vestigator that the encyclopedia “isn’t quite finished, but it will
be on the presses soon.” He would not say how much he expected
to receive for a copy of the book, but he did add that it would
be available only in a limited edition.

However, in a talk to the advertising agency official quoted
above he did mention a price for the book.

He said it would sell for five hundred dollars a copy.

In the introduction to Red Channels, Hartnett declares, “A few
documentary programs produced by one network in particular
have faithfully followed the Party line. Several commercially
sponsored dramatic series are used as sounding boards, particu-
larly with reference to current issues in which the Party is crit-
ically interested: ‘academic freedom,” ‘civil rights,” ‘peace,’” ‘the
H-Bomb, etc.” These and other subjects, perfectly legitimate in
themselves, are cleverly exploited in dramatic treatments which
point up current Communist goals.” At no point in the introduc-
tion does Hartnett give specific examples of such programs, and
several months later in his interview with Sponsor magazine, one
of Hartnett’s publishers, Mr. Keenan, appeared to disagree.
When asked, “Can you name one instance when a piece of sub-
versive literature was ever heard over the air?” the former FBI
man, after a pause, replied, “No.”

As for the way in which Communists work, Mr. Hartnett wrote
that “. . . No cause which seems calculated to arouse support
among people in show business is ignored: the overthrow of the
Franco dictatorship, the fight against anti-Semitism and Jimcrow
[Hartnett’s spelling], the outlawing of the H-Bomb, all are used.
Around such pretended objectives, the hard core of Party or-
ganizers gather a swarm of ‘reliables’ and well-intentioned ‘lib-
erals’ to exploit their names and their energies.” '

122

What’s more, Hartnett writes, “Our so-called ‘intellectual’
classes—members of the arts, the sciences, and the professions—
have furnished the Communist Party USA with the greatest
number in these classifications. The reliables, dupes or inno-
cents who, for one reason or another, will support its fronts.”

Despite Mr. Kirkpatrick’s assurance that “There is nothing
new in the book,” with the exception of a few scattered quotations
from J. Edgar Hoover, Stalin, Louis Budenz, and a few unnamed
sources, almost none of Mr, Hartnett’s introduction had ever been
printed or published before its appearance in Red Channels.

Nearly all of it is original with the author.

RED CHANNELS, PART II, ALPHABETICAL INDEX OF NAMES
HARRY GOLD, AT THE TRIAL OF ABRAHAM BROTHMAN, NOVEMBER 20,
1950 ‘
“I was told by my Soviet superiors never to read The Daily
Worker or any liberal publication, or to express any liberal
thoughts, or give any thought to liberal ideas myself.”

The full responsibility for selecting the 151 names listed in
Red Channels has been accepted by Messrs. Bierly, Keenan, and
Kirkpatrick. Moreover, no matter what some of their readers may
have concluded, the three former FBI men insist that they did not
think they were “putting out a list of honest-to-God Communists
in radio and television,”

According to Kirkpatrick, “. . . If we felt it could have been
done accurately, we probably would have tried it. . . . I don’t
think it would be possible for any private organization to do it.”

QuestioN: Did you feel that you had to give consideration . . . to
the importance of keeping what you were doing within the
bounds of what are generally considered due process of law or
civil liberties?

BIERLY: I do not recall any specific deliberation on civil rights except
certainly to stay within the laws of libel, No. 1, and, No. 2, to
do it on a factual, unemotional, objective basis rather than edi-
torializing, and that type of thing. ... That is my personal

123




THE BIRTH OF A “BIBLE”

reaction, no specific discussion of civil rights® of people who
might lose their positions because of something that we might
say about them in a publication.

kRkPATRICK: That is essentially my recollection, too.

‘QuEsTION: Did you . . . [feel] that there were some people whose
names are listed who might be innocents?

kIRKPATRICK: ‘Well, innocents. You mean people who may not have
completely understood that the thing was a front? . . . The thing
we tried to do was look at the significance of the information more
than anything else. . . .

QuEsTioN: How about a person who had a very long list . . . would
other factors enter into leaving his . . . or her name out?

BIERLY: A fact such as personal knowledge? [Yes] . . . I would say

in a limited degree in this respect. There are many people who
have affiliated themselves with an organization at one time or

another in their lives that were either Communist at that time or

later on were Communist. . . . One such person, for instance, is
Father Cronin [of the National Catholic Welfare Conference]

down in Washington, and there are others. . . . Another such

.« . would be Eddie Cantor. It is in a sense like a court taking
fudicial notice of the fact that we don’t know personally Eddie
Cantor, but we know what he does stand for. We happen to
know Father Cronin personally, and we know what he stands for
[emphasis mine—M. M.; neither Father Cronin nor Eddie Cantor
is listed in Red Channels],

QUESTION: Let’s take Eleanor Roosevelt. . . . As far as organizations
are concerned, she has [belonged] to many at one time or another.
She is also on television and every day on the radio. Why not
Eleanor Roosevelt?

BIErLY: Eleanor Roosevelt and Paul Robeson, for instance, are two
that might have been in Red Channels. Robeson is not [either].
The same rule, practically, applies to both.

Her [Mrs. Roosevelt’s] activities are a matter of general knowl-
edge. She has very vigorously condemned the Communists, but

*According to the October 22, 1951, issue of Sponsor magazine, in an inter-

view with one of the trade publication’s editors, Mr. Keenan “spoke mock-

ingly of the civil liberties line and all that stuff.”
124

at the same time I think it is pretty generally known that she has
acted as a sponsor of many Communist organizations or causes.
Applying the same thing to Paul Robeson . . . he could be
classified as just as much of a radio personality as Mrs. Roosevelt
could. . . . Here is a fellow who is well known, whose actions
are well known and pretty well understood, the subject of a
special report and inquiry in Washington before the Un-American
Activities Committee and all the press throughout the land.
Just as a jurist would, I think, take judicial notice of who Mrs.
Roosevelt is, I think in a sense he would take judicial notice of
who Paul Robeson is, if his name should happen to come upina
trial. We did not feel that any useful purpose would be served by
including their names because of that [emphasis mine—M. M.].

QuEsTION: How about the less well-known persons, the ones about
whom you didn’t know?

BIERLY: In some cases, as you know from Red Channels, we have
indicated that they have done some specific anti-Communist
thing.

QUESTION: Am I wrong in thinking only two, Alfred Drake and John
Garfield?

BIERLY: That’s right.

Among those of whom the editors did not take “judicial notice”
and the listing of whose names apparently did, in the minds of the
publishers of Red Channels, “serve some useful purpose” are
writers, actors, producers, and others in radio and television
publicly branded in The Report of Communist Influence in Radio
and Television because:

They publicly backed Loyalist Spain more than ten years ago,
protested anti-Semitism in Germany, contributed to Russian War
Relief, opposed Jim Crow in baseball, lent their names to the
campaign against Republican Congressman Frederic Coudert of
Manhattan, sponsored or attended a dinner in support of Mead
and Lehman in the 1946 elections, signed petitions against the
Dies Committee and its successors in the investigation of un-
American activities, wrote a book which was selected by or even
favorably mentioned by the Book Find Club, asked that no more

125



THE BIRTH OF A “BIBLE”

scrap iron or oil be sent to Japan before the Second World War,
wrote for, spoke, or entertained at a rally applauded by 1:“he
Daily Worker, the People’s World (West Coast Communist-
sponsored newspaper ), or the now defunct New Masses,. or even
wrote or appeared on a radio or television program which hap-
pened to be praised in a Communist publication. N

One writer is listed because, in addition to writing a skztt for a
rally on the H-bomb, he refused to create a documentary' ‘expos-
ing Communism in the schools and churches.” At the time, the
writer reports, he had just returned from Germany, and the news
of the Peekskill riots, which had occurred during his absence,
shocked him. He wanted to do a documentary on Peekskill
instead.

Here again Mr. Kirkpatrick is mistaken about Red Channels.
The writer’s refusal to expose “Communism in the schools and
churches” had never been “printed or published before.” It was
made on what was presumably a private telephone conversation
with the program chairman of the organization sponsoring the
proposed broadcast.

WHAT ABOUT CHECKING?

None of the information in Red Channels was checked with“the
persons involved. “As a matter of fact,” according to Bierly, we
have felt that in that particular respect we have been more hlfe
a magazine than a newspaper. Whereas it is a common practice in
the newspaper field to get statements from both sides on any
controversial matter, in magazine writing, such as in Plain Talk,
that is not the custom nor the routine, and it hasn’t been with us
at Counterattack.”

This reporter was never a contributor to Plain Talk but he.bas,
for some time now, made a major part of his income by writing
for magazines; he has never yet been told by a magazine editor to
report only one side of any controversial matter. '

However, as Kirkpatrick put it in an interview with Ted Poston,
a reporter for the New York Post:

“We made no effort to talk to any of these people before we
published the book. . . . But any of these people can feel free

126

to come here to me and my associates and convince us that a
mistake has been made or give us reasons why they should not
be listed after they have read Red Channels [emphasis Poston’s].”

On the other hand, in complaining that the New York Herald
Tribune had misquoted him in an editorial, Kirkpatrick declared,
“It is deplorable that a respectable newspaper such as the Herald
Tribune based its editorial on an inaccurate interpretation of an
article without interviewing me on this particular subject [em-
phasis again Poston’s].”

RED CHANNELS, PART III, ALPHABETICAL INDEX
OF ORGANIZATIONS

LEE MORTIMER, COLUMNIST, Sunday Mirror, OCTOBER 15, 1950
“The beauty of these publications [reports of the California Com-
mittee on Un-American Activities, popularly known as the Tenney
Committee—M. M.] is that the citations may be repeated or
republished without fear of civil or criminal action, because they
are the official reports of a legislative body, issued under the
imprint of the State, and thus are privileged.”

Of the 819 citations (labeling organizations and publications
“Communist or Communist fronts”) on pages 161 through 213 of
Red Channels, 124 are originally from the reports of the Cali-
fornia Committee on Un-American Activities. There is, of course,
considerable overlapping; many of the organizations cited have
been named by several investigative bodies and by successive
Attorney Generals.

Curiously, however, in eight cases the newsletter published by
American Business Consultants, Counterattack, is the only source
given for listing the organization. For instance, the Committee
for a Democratic Far Eastern Policy and the Committee of One
Thousand are “reported as” front groups. Why? Counterattack
said they were. Conversely, when Counterattack now denounces
a person, often the sole reason given for the condemnation is that,
as is explained in a footnote, he is “Listed in Red Channels.” It
is as if the Daily Worker labeled a group as “Fascist” and used as

The Attorney General has listed the former group as “subversive,” but this
is not mentioned in Red Channels.

127




THE BIRTH OF A “BIBLE”

its only proof the fact that the organization had been called
“Fascist” in, say, Mainstream and Masses. The practice is not
common in reputable’ publications.

In four cases in Red Channels no reason at all is given for listing
the groups involved.

The complete breakdown of sources is as follows:

In addition to the California Committee’s citations, the Dies
Committee on Un-American Activities, 66; former Attorney Gen-
eral Clark’s list of “subversive organizations,” 36; the Massachu-
setts Committee on Un-American Activities, 21; former Attorney
General Biddle’s report on “subversive groups” as printed in the
Congressional Record (1942), 18; the Thomas Committee (one of
the successors to the Dies group), 13; the Pennsylvania Common-
wealth Counsel report before the reviewing board of the Phila-
delphia County Board of Assistance, 9; a special subcommittee of
the House Appropriations Committee, 9; the New York City
Council Committee investigating the Municipal Civil Service
Commission, 9; Counterattack, 8; the Rapp-Coudert Committee
Report (1942), 6.

It must not be supposed, however, that the editors of Red
Channels went in each case to the primary source for the citations
involved. In the introduction to Part III the editors note that,
“Unless otherwise indicated,” the organizations and publications
mentioned “are listed in ‘Citations by Official Government Agen-
cies of Organizations and Publications Found to be Communist or
Communist Fronts’ prepared and released by the Committee on
Un-American Activities, U. S. House of Representatives, Decem-
ber 18, 1948.” :

Moreover, with the exception of the eight citations from
Counterattack itself, all of the material printed on pages 161
through 213 of the report also appears in the Fifth Report of the
Un-American Activities Committee in California—1949; in the
124 citations mentioned above, the California group has simply
quoted its own earlier reports.

In other words, fifty-two pages of Red Channels, almost a
fourth of the whole, comes from a report issued in 1949 by the
California Committee. In several instances, errors in punctuation

128

and spelling in the California report are repeated in Red Chan-
nels. And those four organizations listed in Red Channels without
documentation to show why they are considered “un-American”
are listed only by name in the California report, too. In a few
cases Red Channels has dropped a sentence or two from the Cali-
fornia Committee’s documentation, but that may have been for
reasons of space.

WHAT ABOUT THE TENNEY COMMITTEE?

Since the editors of Red Channels have relied so extensively on

the reports of the California Committee on Un-American Activi-

ties, it seems appropriate to examine the reputation of that group,

which is not well known outside the state in which it has operated.
A few of the published comments on its activities follow:

8AN FRANCIsco Chronicle, A REPUBLICAN NEWSPAPER

A Communist is any
Who disagrees with Tenney.

After Tenney’s resignation from the committee chairmanship the
Chronicle commented:

“Anyone who was in favor of overthrowing Tenney, as dis-
tinguished from overthrowing the government, was likely to be
hauled up and smeared by inquisition and innuendo. His methods
have done more damage to the cause of intelligently combating
Communism than almost any other influence in California.”

Los ANGELES Daily News

“ . . This newspaper’s objections to Jack B. Tenney’s ‘Operation
Un-American’ is that it knits together signs, symbols and good
progressive citizens to form a wholly erroneous public conception
—a conception that every organization working for reform or
change or betterment is honeycombed with disciples of Karl
Marx. :

“The effect of producing such an image in the public mind is
two fold: (1) It brings disrepute to the forces of progressivism
and (2) It frightens many progressive citizens who are not Com-
munists but who don't like to be branded and ostracized and

129




THE BIRTH OF A “BIBLE”

thereby discourages them from joining organizations working for

the public good.”

Of the 1948 Tenney Committee report, the Daily News added:
“. . . While naming a number of Communists in various parts
of the state—characters who are obviously up to no good—State
Senator Jack B. Tenney seems to have taken pains to bracket
with these known Reds a great number of well-meaning, well-
intentioned and certainly non-Communist citizens.”

Of the 1949 Tenney Committee report (so heavily relied on by
Red Channels), John A. Despol, secretary-treasurer of the Cali-
fornia-National CIO-PAG, said in a telegram to the then com-
mittee chairman: )
“As one who has fought the reactionary Communist Party for
the last sixteen years, I resent your attempts to publicly link such

eminent patriotic citizens as Frank Sinatra, Congressman Helen

Gahagan Douglas and others who have fought to correct condi-
tions that Communists feed upon with those persons such as
Philip Connelly and his wife, Dorothy Hanley, an admitted Com-
munist Party official, who actually move in the Communist orbit.
. . . When you stop mixing anti-Communist liberals with fellow
travelers and secret members of the Communist Party we shall be
able to successfully expose and isolate the Communist Party from
the American political scene. . . .”

Even Counterattack has, on at least one occasion, criticized the
Tenney Committee. In the issue of March 5, 1948, the newsletter
declared:

“po You want o HELP THE communists? There’s one sure
way of doing so. It is to call people Communists who aren't. If
youre a member of an investigating committee, this is a perfect
recipe for piscrEDITING your work and making enemies for it
instead of friends [emphasis that of Counterattack].

“Calif Un-American Activities Committee has done a lot of
good, especially in its Hollywood investigation. But lately it got
off the beam when it gave the impression that the National Farm
Labor Union is Communist-controlled. This is a small A.F.L.

130

union that has been conducting a long strike at the big DiGeorgio
farm, near Bakersfield. . . . This union is strongly ant-Commu-
nist. It bars Communists, Fascists and Kluxers from membership.
It not only says this but pogs it.

“Another organization that has been mMisLaBeLED is National
Sharecroppers Fund. . . . Its sec-treas. and main officer, Alfred
Baker Lewis, is one of the most tireless anti-Communists in the
country. Tenney plays into Communists’ hands when he makes
wrong charges [emphasis here is mine—M. M.].”

In one of the interviews with the American Civil Liberties
Union, Kirkpatrick was asked: “Do you consider the Tenney
Committee an accurate source generally?”

“Our answer to that,” Kirkpatrick replied, “would have to be
certainly not one hundred per cent accurate because in Counter-
attack we criticized the Tenney Committee on at least one or two
instances for citing an organization as a front which we knew
was not. I personally have spoken to Tenney himself about fight-
ing the ACLU as a front. But, needless to say, we would not have
used the Tenney Committee as a source or as a citation if we

ourselves felt that in those particular instances Tenney was in
error.”

Jack Tenney, the long-time head of the California Committee,
was first elected to the state legislature in 1936 on the Democratic
ticket.’

" At the time, Tenney, a former professional piano player and
song writer (“Mexicali Rose” was his most popular composition ),
accepted left-wing support and was openly critical of “so-called
investigations into un-American Activities.” In August 1938, at
a meeting of the Hollywood Anti-Nazi League, he opened his
speech by saying, “Fellow subversive elements, I have just heard
that Mickey Mouse is conspiring with Shirley Temple to over-
throw the government and that there is a witness who has seen
the ‘red’ card of Donald Duck. . . . When the Dies Committee

"Most of the information in this section comes from a book, The Tenney
Committee, Legislative Investigation of Subversive Activities in California, by
Edward L. Barrett, Jr., published by the Cornell University Press.

131




THE BIRTH OF A “BIBLE”

stoops to calling President Roosevelt a Communist and says that
Mrs. Roosevelt is a front for subversive elements, then I think
the rest of us should be flattered to be put in that category.”
However, Tenney’s point of view soon changed (some say be-
cause of a dispute with left-wingers in his local of the American
Federation of Musicians). In early 1941 when the Fact-Finding
Committee on Un-American Activities in California (once known
as the “Little Dies Committee”) was set up, Tenney gladly be-
came its first chairman.

The committee was continued every two years until 1047. That
year there was considerable opposition in the lower house, partly
because of a report in which the committee had accused two
assemblymen of links with Communist fronts. Thus, in 1947
Tenney introduced a resolution to continue the committee only

in the upper house, which was done. However, the opposition to-

the group and its methods increased both in the legislature and
in the press throughout the state. The Fresno Bee, which at one

time had supported the committee, said, “It has shouted wolf.

s0 often and so long when no wolves could be seen that people
have lost confidence in its warning cries.”

In 1949, Tenney and two other members of the committee
were allowed to resign. According to the New York Times,
Tenney then said that the Communist Party had used him as “a
target to obscure factual and shocking findings.”

“The new committee under new leadership” would, he pre-
dicted, “confuse them [the Communists]. They will have to re-aim
their smear artillery.” In 1949, Tenney also had been a candidate
for mayor of the city of Los Angeles; he finished fourth in a field
of nine candidates, despite the vehement support of, among
others, Ed Gibbons, editor of Alert, a West Coast anti-Communist
newsletter strikingly similar to Counterattack. Gibbons, who
often quotes his sister newsletter, in one issue of Alert declared
that only those who accepted and supported the (Tenney) Com-
mittee’s methods of fighting Communism were themselves “free
from the Communist taint” (N.B. Gibbons is authoritatively re-
ported to have written part of the 1948 committee report and
all of the one issued in 1949; both jobs are said to have been

132

done for substantial fees. However, this allegation could not be
verified.)

As for the techniques used by the committe¢ during Tenney’s
chairmanship, Mr. Barrett has this to say in his book: “ ‘Friendly’
witnesses were led by committee counsel through their stories.
Individuals named by such witnesses or their counsel were not
permitted to cross-examine the witnesses' or otherwise test their
credibility and the sources of their information. The committee
itself did not supply a substitute for cross-examination by close
questioning of the ‘friendly’ witnesses. Instead of being asked
embarrassing questions such witnesses were treated as great
patriots and friends of their country and encouraged to ‘tell all”
Testimony presented under such circumstances, as every lawyer
knows, provides a highly unreliable basis for any rational finding
of facts.”

In all, the committee published five formal reports totaling
2241 pages. The sources of its information included data from
its own investigators, information from the House Un-American
Activities Committee and other state and federal investigative
groups, its own files, and letterheads, circulars, pamphlets, and
left-wing publications such as the Daily Worker, New Masses,
and the West Coast Party-line newspaper, People’s Daily World.

According to Mr. Barrett, “Private anti-Communist publica-
‘tions, such as Alert and Counterattack have made extensive use
of the material in the reports as have veterans and other patriotic
and service organizations. All such private organizations have
quoted from the reports in the belief, not yet finally tested, that

the legislative immunity from liability extends to those who quote
the legislative documents.”

THE HOUSE COMMITTEE ON UN-AMERICAN ACTIVITIES

JUSTICE ROBERT H. JACKSON, AS QUOTED IN The Loyalty of Free Men,
BY ALAN BARTH

“If there is any fixed star in our constitutional constellation, it is

that no official, high or petty, can prescribe what shall be ortho-
dox in politics, nationalism, religion, or other matters of opinion,
or force citizens to confess by word or act their faith therein.”

133




THE BIRTH OF A “BIBLE”

As their second most important source of information on organiza-
tions and publications that are “Communist or Communist fronts,”
the editors of Red Channels have relied on the reports of the
House Committee on Un-American Activities.

By now, almost every literate American is surely familiar with
the techniques used by that committee; before the present group,
which, by comparison, has been strikingly unhysterical, the com-
mittee was never notably judicious in its methods.

There are those who consider the methods justifiable, and
even many who formerly were inclined to be critical of the com-
mittee now believe that its exposure of certain subversive activi-
ties, particularly in the now famous case involving Whittaker
Chambers and Alger Hiss, more than make up for occasional
excesses.

Others, particularly those concerned with civil liberties, feel
that the House Committee has done considerably more harm
than good, that its sixty-odd reports and its files (used both by
government and by private employers), containing more than a
million names of Americans, constitute a serious threat to this
country’s democracy despite the considerably more judicious
methods used by the current committee.

In his book The Loyalty of Free Men, Alan Barth, an editorial
writer for the Washington Post, has this to say:

“The members of this body [the committee], like the men
who conducted the medieval inquisition, were chosen as judges
to determine the existence of heresy and to extirpate it. They
identified loyalty with orthodoxy and perfected techniques for
the extra-legal punishment of all who questioned their dogma.

“No committee in the history of the United States Congress has
ever been accorded so vague an assignment and so elastic a defini-
tion of its domain. Nothing is foreign to it, nothing is deemed
beyond its competence. . . .

“A great deal has been said and written about the manner in
which the committee . . . conducts its business. Numerous at-
tempts have been made to correct its commonly acknowledged
excesses by reforming its procedures. But the real defect lies
deeper than this. It is an incurable deft. It is rooted in the purpose

134

for which the committee was created and in the concept that
Congress may properly punish, by publicity, activities which it
cannot constitutionally declare criminal.”

;I'he ’oﬂicers of American Business Consultants do not agree.

We,” Kirkpatrick says, “have always been friendly with the
House Committee on Un-American Activities.” What’s more, both
in Counterattack and in Red Channels the three ’forme; FBI
agents have used the House group’s reports without question.

THE DAILY WORKER

BOl‘B‘ERT LAUTER, RADIO COLUMNIST, Daily Worker
Now here is a sentence I'm inserting in The Daily Worker. The
editors of Counterattack have done inestimable service to the
Cc:‘mmum'st Party and to the cause of Socialism.,
' This is, of course rot—but just suppose some unprincipled pub-
lishing rival were to extract this sentence from this column and
send it to all the NAM subscribers to Counterattack.”

AT THE RADIO EXECUTIVES CLUB, OCTOBER 19, 1950
QUESTION: Doesn’t the Daily
without their permission?

KIRKPATRICK: I have never known this to happen.

Worker sometimes use people’s names

JACK TURCOTT OF THE NEW YORK Daily News

QUESTION: Mr. Kirkpatrick, I have tried to subscribe to Counter-
attack. I file all its issues. I read it very carefully, and for more
than three years I have been reading in Counterattack that Com-
munists cannot be trusted, that they are devious, that they are
full of intrigue and so forth. And yet you can sit there and tell

us that you take things out of the Daily Work dd
them and print them? y Worker and do not check

ON THE RADIO PROGRAM, REPORTERS ROUNDUP, SEPTEMBER 14, 1950
KIRKPATRICK: When names are printed in the Daily Worker, it's pre-

sumed that those names

otherwise, that person has
sis mine—M. M.].

are checked before they're printed;
recourse to the Daily Worker [empha-

135




THE BIRTH OF A “BIBLE”

Ireene Wicker, quoting Kirkpatrick: “He said to me,"The Daily
Worker is very accurate. They never make a mistake.

Red Channels, race 209
“Daily Worker 1. The chief journalistic mouthpiece of t'he Com-
munist Party . . . founded in response to direct instructions frqm
the Communist International in Moscow. . . . The first issue 'of
The Daily Worker appeared on January 13, 1924, . . . No other
paper or publication of any kind in all American history has ever
been loaded with such a volume of subversive, seditious, and
treasonable utterances as has this organ of the American Com-
munists. ) »
“(Special Committee on Un-American Activities, Report,
March 29, 1944; pp. 59 and 60; also cited in Reports, January 3,
1939, p. 30; January 8, 1940, p. 7; January 8, 1941, p. 14; and

June 25, 1942, p. 4.)”

In more than fifty instances in Red Channels, the Daily Worker
is used as a source when a listee is “reported as” having attended
a rally, signed a petition, supported a candidate for office, written
a book which the Party apparently thought (or was ordered to
think) commendable, or having made or produced a broadcast or
television program praised in the Communist Party daily. '
Although this investigator checked only about half of the cita-

tions, he is inclined to think that, in most cases, the person in- o

volved was indeed mentioned in the Worker.

As for a program or a piece of writing praised by the Party

newspaper, there is nothing a writer or performer can do about
that—disastrous as such praise may prove to be.
However, five Red Channels listees did say that they had not

attended the particular meeting mentioned in the Worker in two ﬁ

cases, had not signed the petition cited, had not sponsored the
cause listed. In each case the reporter checked the issue of the
Daily Worker mentioned in Red Channels. In each the person was
named “as reported.” None of the five listees would protest the
error made, deliberately or otherwise, by the Worker either to the

Communist publication or, despite his standing and urgent inf
vitation, to Mr. Kirkpatrick. One of the five said, half senously,

136

“That would just give some more promotion to the Worker and
American Business Consultants.” Another will probably bring a
libel suit against the latter.

Thus, in these five cases at least, the Worker was not, as
Kirkpatrick insists it invariably is, “meticulously accurate when
it records names of people belonging to its ‘front groups.” (Spon-
sor, October 22, 1951.) :

As for forcing a retraction from the Worker, that is difficult if
not impossible. One listee tried it; after five telephone calls over
a six-week period, the error remained uncorrected. It was only
when the performer’s attorney threatened legal action that the
Communist daily printed a one-line correction,

Besides, many persons named in the Party newspaper at one
time or another are not necessarily among its regular readers.
Thus they often don’t even know they have been so named. Ireene
Wicker, for example, has said that she was not aware that her
name had been listed in the Worker as being a sponsor of the
Committee for the Re-election of Benjamin J. Davis until the
appearance of her name in Red Channels; when her attorney
failed to uncover her name on the lengthy list of some 30,000
nominating Mr Davis for office, he forced a retraction from the
Daily Worker. Miss Wicker’s name will not be included in any
future editions of Red Channels, if any. But, so far as “The Sing.
ing Lady’s” career is concerned, that may not matter. Despite her
official “clearance” in Counterattack, Miss Wicker, a veteran of

more than twenty-five years, is no longer seen on television or
heard on the air.

In the case that follows, not involving a Red Channels listee,
the entertainer involved discovered that his name had been used

in the Communist newspaper through an in-law, one of the

editors of the anti-Communist weekly, the New Leader, in the
offices of which the Worker is regularly read—and as often at-

tacked.

The entertainer is the jazz orchestra leader and composer, Duke

Ellington,

In its issue of May 27, 1950, the Daily Worker reported that
137




